Sosyal medyada, bir anlatıma rastladım. Dikkat kesilmemek elde değil. Çünkü, bahsi geçen koca Fatihin hocası, Akşemsettin..

Eserleri saymakla bitmez.  ya tespitleri ve dedikleri...!
Akşemseddin için; Louis Pasteur’in yaklaşık 400 yıl sonra deneyle keşfettiği mikrobu, Maddetü’l-Hayat adlı eserinde, deneyle keşfinden yıllar öncesinden, tanımalıdğı bahsediliyordu.
Ve, Fatihin hocası Akşemsettin' in bu eserinde, mikroptan basettiği o satırlar aktarılıyordu;
 “Hastalıkların insanlarda teker teker ortaya çıktığını sanmak hatadır.
Hastalık, insandan insana bulaşmak suretiyle geçer.
Bu bulaşma, gözle görülmeyecek kadar küçük, fakat canlı tohumlar vasıtasıyla olur.”
Açık aşık dile geliyor işte, sonrasında adı mikrop denilen..
Merak ettim, Pasteur nasıl tanımlamış olabilir mikrobu diye..
Mikrobu kendi dilinde 'tohum' olarak adlandırmış o da.. belli ki, Akşemsettin'de esinlenmiş.. Buna göre tabi.. bu benim kişisel yorumum.
Pasteur, o yıllarda 'seretan' adıyla anılan, kanseri deteşhis etmiş.
Karantinanın mantığından bahsetmiş,  ishal mikrobunu ve tedavi yöntemlerini bulmuş...
Dönelim, Pasteur öncesine..  Risaletü’n-Nûriye, Hall-i Müşkilât, Makamât-ı Evliyâ, Kitabü’t Tıp, Maddetü’l-Hayat adlı eserleri yazan Akşamsettin' in;  Maddetül Hayat ve Kitabü’t Tıp adlı eserlerihin, tamamen tıp üzerine oluşuna.
Bu bilgi çok ilgimi çekti.. Maddetü’l-Hayat, Akşemseddin’in Türkçe olarak tıp ilmini dair kaleme aldığı,  Risâletü’n-fi’t-Tıb olarak ta bilinen bir eseri imiş..
Ayşrnıca,  Akşemseddin, bitkilerin eczacılıkta yerini ve bitkilerin hastalıkların tedavisinde önemini anlatan bu eserinde, ayni zamanda mikrobun katılımını ve bulaşmasını da ele almış..
Düşünsenize zekayı.. Bu üstat, elbette ki Dünya Fatihinin hocası olacak..
Bu arada, unutmadan; Akşemseddin’in tıp ilmine dair yazdığı eseri Maddetü’l-Hayat, tıp kitabından öte, bi tür  eczacılık kitabı özelliği de taşıyormuş.
Bu eser,tam on bir bölümden oluşmuş.. Eseri, ölümlerine göre ayırdığınızda, açılan başlıklar çok dikkat çekici.
Çünkü, bu başlıklar konularına göre sıralı haldeler.
Maddetu’l-Hayat’ta yşer ulan ifadelerden,  eserin hem ruhsal hem de bedensel tedavilerde kullanılan ilaçları bir araya toplamak amacıyla yazıldığı apaçık anlaşılmakta imiş.
İnsa hali ile düşünüyor.. Hazeerfen' i, Piri Reis'i..
Birinin kanatları, diğerinin akılları halen zorlayan o haritası.. Nasıl bir zeka diye..!
İstanbul’ un Fethi’ nden sonra, 1459’ da rahmete kavuşan Akşemsettin gibi, öyle değerli bilim insanlarımız, düşünürlerimiz, mucitlerimiz olmuş ki.. Keşke diyor insan:
“O tarihte bu değerlerin tüm çalışmaları, tüm ayrıntıları ile tek tek kayda geçse idi”